Jak trenować i się odżywiać przy zaburzeniach hormonalnych ?

Sposób odżywiania się i aktywność fizyczna mają dużo wspólnego z gospodarką hormonalną. Oddziaływanie tych dwóch czynników jest wzajemne. Zatem dieta i ćwiczenia wpływają na hormony, a hormony wpływają na efektywność diety i ćwiczeń. W sieci można znaleźć mnóstwo pytań typu “jak trenować i się odżywiać przy zaburzeniach hormonalnych?”. Niestety, ale zaburzona gospodarka hormonalna jest kłopotliwa dla każdego, kto walczy z nadprogramowymi kilogramami. Jednakże niższa waga lub zbudowanie masy mięśniowej jest możliwe do osiągnięcia nawet z problemami hormonalnymi. Wystarczy odpowiednia wiedza, która pozwoli Ci unikać pewnych produktów spożywczych i nieodpowiednich ćwiczeń sportowych. Trener personalny Mokotów to idealna osoba, która pomoże Ci tę wiedzę zdobyć.

Jak hormony wpływają na nasz organizm?

Hormony wpływają na zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne. Oddziałują na odczuwanie apetytu, masę ciała, ale także na nastrój i wiele innych aspektów. Kiedy nasze gruczoły wewnętrzne wydzielają ich odpowiednią ilość, kłopoty z hormonami raczej nie dadzą nam się we znaki, ale kiedy coś staje im na przeszkodzie, to dana osoba odczuwa to zazwyczaj dość intensywnie. Bez hormonów organizm nie może przeprowadzać niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania procesów. Oprócz tego, że z wiekiem ilość hormonów spada, to na przykład ciągłe życie w stresie i biegu, zła dieta i nieodpowiednie ćwiczenia, również mogą spowodować ich spadek. Tarczyca, trzustka, nadnercza, narządy płciowe – ich praca zależna jest między innymi od naszego stylu życia. Jeśli trzustka zacznie działać nieprawidłowo, może doprowadzić do cukrzycy. W przypadku problemów z tarczycą możemy mieć problem z utrzymaniem wagi, ale także zmiennymi nastrojami. Natomiast nieprawidłowe funkcjonowanie nadnerczy zwiększa poziom kortyzolu, który sprawi, że będziemy odczuwać ciągły stres i niepokój. Śmiało, można stwierdzić, że hormony kontrolują większość aspektów naszego życia. Z tego powodu warto współpracować ze specjalistami, którzy pomogą nam zapanować nad hormonami. Idealną do tego osobą jest trener personalny Mokotów, który pomoże ułożyć odpowiednią dietę i plan ćwiczeniowy.

Jak odżywiać się przy zaburzeniach hormonalnych?

Kwestia odpowiedniego odżywiania się jest indywidualna. Każdy z nas powinien wiedzieć, co i w jaki sposób oddziałuje na jego organizm. Poza alergiami pokarmowymi, które dotykają coraz większą liczbę osób, należy zwrócić również uwagę na zaburzenia gospodarki hormonalnej. Jeśli takowe nas spotykają, to można nad nimi w pewnym stopniu zapanować, trzymając się kilku prostych zasad:

  • spożywaj wystarczającą ilość białka każdego dnia: dostarczane wraz z pożywieniem białko, składa się z aminokwasów, których organizm ludzki często nie jest w stanie wyprodukować. Są one dla nas cenne, ponieważ niektóre z nich wpływają na poziom serotoniny, która odpowiada z kolei za występowanie depresji. Tryptofan to jeden z takich aminokwasów. Można go znaleźć na przykład w pestkach dyni lub słonecznika, siemieniu lnianym, nasionach sezamu, orzechach, płatkach owsianych, rybach czy drobiu. Badania dowiodły również, że białko wpływa na poziom sytości i poczucia głodu, dlatego warto pamiętać o dostarczaniu jego niezbędnej ilości każdego dnia.
  • unikaj cukrów: cukry są obecnie dodawane do większości pożywienia, warto, przyjrzeć się temu, ile dokładnie spożywamy tej jednostki, ponieważ ma ona wpływ na otyłość i cukrzycę, ale także poziom insuliny, który w za dużych ilościach, powoduje insulinooporność.
  • włącz do diety kwasy tłuszczowe omega-3: znaleźć go można najprędzej w tłustych rybach, może to być np. łosoś, makrela czy śledź. Kwasy te mają wpływ na skuteczne obniżenie adrenaliny i kortyzolu, czyli pomagają zredukować stres.

W przypadku problemów z doborem odpowiedniej żywności, trener personalny może Ci pomóc, a do tego ułoży indywidualnie dobrany plan aktywności fizycznej.

Jak trenować przy zaburzeniach hormonalnych?

Zaburzenia hormonalne mogą być zintensyfikowane w przypadku dobrania złego planu ćwiczeniowego. Należy bezwzględnie pamiętać, że nieprawidłową pracę hormonów mogą pogorszyć na przykład zbyt intensywne ćwiczenia, wykonywane w krótkim czasie. Warto również wziąć pod uwagę stopień obciążenia w trakcie treningu siłowego. Przy zaburzeniach hormonalnych nie powinien on być zbytnio obciążający dla organizmu, a waga podnoszonych ciężarów, powinna być umiarkowana. To, co się zaleca to ćwiczenia pozwalające utrzymać nie za wysokie tętno. Może to być na przykład pływanie, szybki marsz lub wspomniany trening siłowy z niedużym obciążeniem. Zaleca się również ćwiczenia aerobowe i wytrzymałościowe. Najlepsze skutki u większości osób przynosi połączenie treningu oporowego z aerobowym. Jednakże jeśli z jakichś powodów nie możesz być aktywny fizycznie, każdy rodzaj ruchu będzie Twoim sprzymierzeńcem. Staraj się wtedy dużo spacerować i być w miarę aktywny. Uprawianie jakiejkolwiek aktywności fizycznej, będzie korzystne dla Twojego organizmu, ponieważ to ona ma zdolność do obniżania poziomu insuliny i pomaga zapobiegać insulinooporności. Jeśli nie jesteś pewien, co jest dobrym dla Ciebie rozwiązaniem – skorzystaj z pomocy trenera personalnego na Mokotowie.